Сучасне дистанційне навчання для маленьких хакерів (українська мова)

       "Вундеркіндер" 
                      
Українська мова


      Українська мова

         

     



 Тексти для списування

   

                                 Чергові

         Сьогодні Ганнуся Кравченко та Олесь Уліщенко – чергові. Олесь помив підлогу, Ганнуся витерла дошку. Учні пильно стежать за чистотою.


                                      Гай

    За рікою дубовий гай. Ми часто гуляємо в гаю. Дзвінко співають чижі. Цвітуть конвалії. Які вони духмяні! Бережіть ці квіти. Не рвіть їх.

                     

                    

 Шипшина

         В лісі ріс гарний кущ. Кущ цвів яскравими квітами. Це була шипшина. Гарні духмяні троянди! Почала Оля рвати троянди. А там колючки. В Олі заболів польчик.




            В  лісі


         Гарно навесні в лісі. Ліс повний звуків. Стукають дятли. Кричать іволги. Тріщать сороки. І в кожному гніздечку пташенята. Вони пищать, їжу просять.



                                                    Рідний край 


         Україна – наш рідний край. Найбільша річка Дніпро впадає у Чорне море. На берегах Дніпра розкинувся Київ.
      Київ – головне місто України.



                                                     Ластівки


       Весною з теплих країв повернулись ластівки. Вони дружно почали ліпити хатку під дахом. У затишному гніздечку появились ластів’ята. Вони веселим щебетанням зустрічали сонечко.




     Бджілки на розвідці


  Настала весна. Прокинулися бджілки від зимового сну. Полетіли вони на поле. По дорозі побачили багато фіалок. Напилися бджілки соку й полетіли додому.



                                                     Наша сім'я

          Наша сім'я дружна. Тато й мама працюють на швейній фабриці. Вони шиють пальта. Брат працює на заводі.  Я вчуся в школі.
  

    

  
          У кінці кожного речення постав відповідний знак.
                      

Лисиця
                   
       На галявину вискочила лисиця Вона покрутила носом До чого це вона принюхується Що її тут зацікавило То вона почула якусь поживу Але яку



            Cпиши.

          Побудуй звукову схему до слів:

 січень        горобина        місяць      меблі       півень
   дзьоб         пиріг              папір        літак       маяк
   сіль            річка              рись         стеля      стіл
   січень         майка            юнак        ґанок      фарби
   олія            земля             вікно        чай         ніж
   джміль        чашка            ґедзь        зайчик    їжак
        

      Диктант слів 

 Бабуся, бджола, виразно, влітку, ворота, гумка;
ґанок, ґроно, ґрунт, ґудзик, джміль, дзиґа, дзьоб;
 дідусь, загадка, зозуля, ім’я, їжак,квартира, Київ;
лелека, лінійка, лялька, новий, олень, олівець;
 папір, парасолька, подруга, посередині;
Україна, українська, фартух, цукерка, цукор, якір. 

 Молодці !










                                                 

                                                             Ліс

       Шумить зелений ліс. На галявині великий дуб. Біля нього пригнулася берізка. Дуб захищає її від вітру. Він великий сильний. Берізка тріпоче листочками і радіє.


                                          Радість

      Біля школи росте верба. Ми приходимо на неї дивитися. Яка вона гарна! Літають мухи, гудуть джмелики. Вони п'ють нектар. Усім дуже радісно. І ми радіємо, бо прийшла весна.


                                                                 Прогулянка

           

   Ми йдемо в парк. Тетянка і Віра йдуть першими. У парку чисто і затишно. Доріжки покриті камінцями. Рядочком ростуть ялинки. Зеленіє м'яка травичка. Парк мов квіточка.



Джерело


    У яру було джерело. Вода в ньому чиста і холодна. Над ним росла верба. Під вербою люди відпочивали. Одного разу діти пили воду. Вони залишили тут кухлик.



                                      Перші квіти     


   Пригріває сонечко. З'явилися перші квіти. Вилізла погрітися на сонці муха. Вона ще квола. А ось перший метелик. Сів на квіточку і п'є сік.





 Порятунок

Була холодна зима. Ріки і озера покрилися льодом. Рибкам стало важко дихати.Михайло і дід Архип ідуть на озеро. Вони пробили лунки. Тепер риба не загине.                                             


   Котик

   У Ліди був котик. Лапки біленькі. Зубки гостренькі. Сам увесь сірий. Сидить котик і сумує, бо зима настала. Пошила Ліда йому килимок. А котик притулився до Ліди і муркоче.

                               



                                    Ялинка


    У нас зелена ялинка. Вона велика і запашна. На верхівці висять кульки. На вітах багато яскравих іграшок. Повісили ще й дощик. Весело дітям біля лісової красуні.


                                                         Гірка   

Діти будували гірку. Вони поливали її водою. Зіна і Клава спускалися з гірки на санях. А Вітя на ковзанах. Каталися діти і падали. Але не плакали, бо було дуже весело.


                                     Як цікаво!

     Хазяйнує у лісі зима. Заховала маленьку ялиночку у сніг. А вона визирає зеленою гілочкою. Бо їй цікаво, що тут робиться. Ось пройшла шнурком хитра лисичка. Пролетіла ворона. З гілки на гілку майнула білочка. Як цікаво й біло! Сидить ялиночка під снігом і спостерігає.


                                        Взимку

    Була зима. Кругом білів сніг. Він був м'яким і вогким. Діти гуляли у дворі. Вони зліпили снігову бабу. На голові кошик. Замість рота – буряк. Ніс із великої морквини, а очі з ґудзиків. Стоїть баба, мов химера. Можна і злякатися.


                                          

                                          Кіт Васько

Живе у нас котик. Шубка м'яка та гладенька. А кігті довгі та гострі. Я його кличу Васьком. Тоді він біжить до моїх ніг і треться. А зараз Васько сидить біля нірки. Це він мишку ловить.


                                          Настає зима

    
   Над землею висіли хмари. Накрапав дрібний дощик. Вітер грався з голими гілочками дерев.
Раптом у повітрі з'явилися білі пушинки. Це летіли над землею сніжинки. Їх ставало все більше й більше. Починався білий зимовий вальс.

                                    Жива сніжинка


       Діти каталися на лижах. Федько стрибає з гірки. А Мишко піймав на рукавичку сніжинку і розглядає. Майже така, як він вирізав на уроці праці. Але паперова сніжинка була нежива. А ця ніби дихає. Миколка струсив її у сніг. Щоб не плакала.

                                         Синичка

   Лютує зима. Тріщить мороз. Співає свою пісеньку завірюха.
Петрик став біля вікна. Раптом щось стукнуло у шибку. Це прилетіла до вікна синичка. Вона ніби просила хлопчика її врятувати. Петрик пожалів пташку. Він насипав їй у годівничку їжі. Пурхає синичка та клює їжу. Так і проживе до весни.


                             Яскрава пташка


     Блищить на сонці сніг. Усі дерева давно сплять. А горобина забула зняти червоне намисто. Щодня прилітає до неї снігур. Він ласує ягодами. Сяде на гілочку в гущавині і дзьобає. А на груди снігур почепив червоний фартушок. Між ягідками він мов велика яскрава квітка.


                               На городі

        Росли на городі овочі. Це була велика і дружна сім'я. Товстий гарбуз виліз на тин. Жовта диня вигрівалась на сонечку.  Огірочок дрімав під зеленими листочками. Червоний помідор пишався своєю вродою. А кріп розправив вуса і стояв на сторожі.


                                      Брати


     Сашко і Володя – брати. Сашкові дев'ять років. А Володя ще маленький. Йому всього три роки. Та хлопчики часто граються разом. У них багато іграшок. Бере Володя іграшкову мобілку і б'є об підлогу. А Сашкові шкода цієї іграшки. Як виманити і заховати?


                                       Чергові


      У класі чергові Тарас і Сашко. Почали хазяйнувати. Тарас узявся витирати дошку, а Сашко – поливати квіти. Із підвіконня побігла вода. Хлопчики швиденько повитирали. Треба все робити охайно.
Тепер у класі чисто й затишно. Скоро й урок. Чергові чекають вчительку.


                               Чому плаче берізка


     Причесали берізки коси. Одягли сережки. Весело їм, бо весна настала. Усе зеленіє і співає.
Лише одна берізка сумує. Не радіє теплу і сонечку. З її білого стовбура цівочкою біжить сік. Хтось ще рано навесні вдарив її сокирою. Тепер вона плаче. Чи виживе?



  Букет квітів


     Вихідного дня тато з Олексієм поїхали до лісу. Там хлопчик назбирав величезний букет квітів. Він вирішив подарувати їх мамі. Але поки діставались додому, квіти зів'яли.
Вдома мама подякувала синові. Але довго і сумно на нього дивилася. Чому вона не рада?


                                      Що за звірок?


      У нашому садку живе звірок. Уночі у сіренькому жилеті з голочок він виходить погуляти. Ніжки у нього коротенькі, але бігає спритно. Любить звірок полювати на мишей. У садку він ще збирає яблучка і грушки. Чи здогадалися, діти, хто це?

                                   
                                          Сльозинка

 
     Дмитрик був малим. Він не вмів читати. Казки йому читала бабуся. Тепер хлопчик підріс і навчився добре сам читати. Читає уже Дмитрик бабусі, а вона слухає. Глянув він на неї. А під окулярами у бабусі сльозинка. Це від радості.

                                        Граки


 Настала осінь. З дерев осипалося листя. Потім розгулялися дощі. Стало холодно. Жучки і черв'ячки поховалися під корою дерев.
Граки сиділи на тополі. Вони довго про щось кричали. А потім знялись і полетіли в теплі краї.

                                         Квіти

       На лузі багато квітів. Ось рожевіє конюшина. Вуглинками у траві горить гвоздика. Повернули біляві личка до сонечка ромашки. Небом дивляться із трави сині дзвіночки. Край доріжки біліє деревій. Ніби райдуга на землі! Милуйся, але не рви. Це краса землі.

                                        Сосна


      Навесні Сергійко посадив у землю малесеньку сосну. Хлопчик часто напував її водичкою. Біля сосни зазеленіла ніжна трава. Вранці на неї опускалася роса. Часто Сергійко сидів біля своєї сосни на травичці. Він милувався чудовим деревцем. А ще хлопчик мріяв посадити сосновий ліс.

         
                                    Калина

   Ось і літо. Стало тепло й сонячно. Край лісу зеленіє калина. Незабаром на її гілочках з'являться білі букетики. Це цвіт калини. А чи бачили листочки на ній? Ніби їх майстер вималював.
       Калина – чудова рослина. Люблять її в Україні. Це наш народний символ і краса.


                                        Друзі

    Тато приніс Сашкові мале зайченя. Таке лякливе!
Чомусь весь час ховається у пазуху і все нюхає. Хлопчик його дуже полюбив. Годував і піклувався про нього.
Дома у Сашка були ще собака Сніжко та кіт Мурчик. Вони подружилися із зайченям.

                                         Весна


       Сонечко посилає на землю свої промінці. Почав зникати сніг. Загомоніли веселі струмочки. На дахах будинків плачуть бурульки.
     Усі радіють теплу. Дмитрик і Василько пускають на воду паперові човники. Та вночі ще лютує мороз і кидає холодним сніжком. Але весна зиму перемагає.
  
                                     На риболовлі


   Хлопчики Андрій і Олег – рибалки. Ось вони поспішають на річку. У руках вудки та баночки з черв'яками.
    Тихо біля річки. Навіть хвильок немає. Раптом поплавок Андрійка булькнув під воду. Виплив і знову пірнув. Тягни, Андрію! Той смикнув і вирвав із води великого карася.


                              Чемний хлопчик


      Із школи додому Петрик їхав трамваєм. На зупинці до салону зайшов старенький дідусь. У руці він тримав ціпочок. Петрик швиденько зіскочив зі свого сидіння. Він запропонував дідусеві сісти на його місце. Дідусь подякував і сів. Очі Петрика сяяли радістю.

                                      Помічники


    Дід Андрій працює у саду. Він садівник. Але дідусь часто хворіє. Сідає на ослін, дістає ліки і ковтає їх.
   Діти вирішили йому допомогти. Відром Сергійко носить воду і поливає маленькі яблуньки. Миколка загрібає садові доріжки. Дід дякує хлопчикам. Восени пригощатиме їх смачними яблучками.

                                   На полі


     Настала весна. Почалася кропітка робота на полі. Його зорали трактори. Почали сіяти у м'яку землю зерно. Уже посіяли кукурудзу, овес, ячмінь. Змочить землю дощик, зігріє сонечко. Зазеленіють на полі сходи. А восени люди зберуть урожай. Що літо дало, то зима поїсть. Хтось мудро помітив.

                             Урок

    Проспівав дзвіночок пісеньку на урок. До класу зайшла вчителька Олена Йосипівна. Почався урок рідної мови. Діти охайно і грамотно писали в зошитах. А Софійка розбирала слова на дошці. Усі учні дуже старалися. Учителька була задоволена. Молодці! Веселий дзвоник тепер кликав дітей на відпочинок.

                                        Горобчик

   Під дахом хати жив веселий горобчик. Гніздечко зробив із пір'я та соломи. Прийшла весна. У гніздечку з'явилися малі горобенята. Вони голосно пищали. Цілими днями горобець і горобчиха носили їм їжу. Діти Миколка і Тетянка не чіпали пташок. А кіт Мурко скоса на них поглядав.


                                         Злива
    Розтопила темна хмара великі крила. Закрила землю від сонечка. Стала стогнати над землею громом, дивитися блискавкою. Із крил стали падати на землю краплі води. Почалася злива з градом. На асфальті підстрибували білі кульки.
      Стомилася хмара. Посунула небом далі. Дощ ущух.

                                    Восени
     Падають із дерев листочки. Лежать у землі й тихо розмовляють. Від цього гомону в лісі буває шарудіння. А зайчик тоді боїться. Насторожився і слухає. Чи не лисичка це? Заховався під кущем і тихо сидить. Чекає зими. Вона накриє листочки сніжком. Вони і мовчатимуть.


                                 Курчатка


   У бабусі Клави були кури. Бігають на подвір'ї і гребуться. А одна курка сиділа на яйцях. Це квочка.Почали лупитися курчатка. Витягла бабуся двох і поклала в коробку від взуття. Сидять, попискують. А квочка їх чує. У яєчку курчата дихали через шкаралупку. От дива!

                                  Насіння

   Скоро весна. Мама садитиме город. Сьогодні вона перебирає насіння. На столі коробки, вузлики, пакетики. Я мовчки спостерігаю. Ось великі насінинки гарбуза. Насіння огірків маленьке. На клаптику паперу манюсінькі насінинки помідорів. Усе складено і підписано. Овочі виростуть на славу!


                                 Санітарний день
    У п'ятницю в нас санітарний день. Ми йдемо до школи з віниками. А хлопчики несуть і відра.
   Після уроків починається прибирання. Я і Катя замітаємо у шкільному дворі доріжки. Вадим і Олег носять сміття. Любимо ми працювати. Тоді у дворі чисто й охайно.


                           Піклувалася про бабусю


    Тетянка любить свою бабусю. Дівчинка завжди їй допомагає. Миє посуд, витирає на полицях шафи порох. Інколи йде за хлібом до крамниці. Та найбільше любить бабуся, коли внучка їй читає. Покладе руку на руку і слухає. Потім вони разом п'ють чай із варенням.

                                     

                                      Горобина

  Росте край дороги горобина. Навесні вона зеленіє ніжним листячком. Влітку її кетяги набирають соку і червоніють. Та особливо гарна горобина восени. Стоїть, мов дівчина в українському одязі. Червоне намисто, яскравий віночок. Взимку ласують її ягідками багато птахів.  Красиве і корисне це дерево.


                                  Не злякався

     Пішли якось діти до лісу. Було так гарно! Світило сонечко, співали птахи. Назбирали вони грибів, нарвали ягід.
   Аж ось над лісом з'явилася хмара. Засвітилась блискавка, розірвався грім. Страшно стало в лісі і темно. Зашумів дощ. Петрик і Тетянка злякалися і розплакались. А Олесь не розгубився. Став шукати стежку. І знайшов. Діти поховалися в хатині лісника.


                                       Рушник

   В Україні здавна вишивали рушники. Жодне свято не обходилось без них. Рушники на стінах, на образах, на паляниці хліба. Готуючись до заміжжя, вишивала свої рушники і наречена. У кожній місцевості свої кольори, свої орнаменти. Рушник – це символ нашого народу, це оберіг роду. І найкращий той, що вишивала мама.


                                       Барвінок

   “Цвіте синьо, лист зелений, квітник прикрашає. Хоч мороз усе побив, а його не займає”. Так про барвінок кажуть люди. Ця рослина зеленіє влітку і взимку по всій Україні. Тому й називають Україну барвінковим краєм. Люблять українці цю рослину. Це наш народний символ. Про барвінок складено безліч пісень.


                       Хто навчив не лінуватись


    Весняного дня бабуся повела Петрика до лісу. Хлопчик не захотів нести їжу. Він був ледаченьким. Тому ніс тільки пляшку з водою.
     У лісі вони сіли відпочити. До куща часто прилітала маленька пташка. Кожного разу в дзьобику несла волосинку. Вона будує собі гніздечко. Це працьовита пташка. Петрик від подиву широко розкрив очі. А така маленька! Додому Петрик ніс бабусине пальто.

                           Шевченків букварик


     Усі знають великого українського поета Тараса Григоровича Шевченка. Він писав чудові вірші про Україну, гарно малював. А ще він написав для дітей букварика. У ньому є азбука, молитви, віршики, прислів'я. Тяжко жилося поету, але він піклувався про бідних дітей. Хотів, щоб вони вчилися грамоти.


                                   Ялинка і горобина

  У великому лісі росли поруч ялинка і горобина. Часто між собою вони перешіптувались. На ялинці росли великі, довгі шишки, а на горобині червоні пучки ягід.
  Настала осінь. Почало жовтіти й опадати листя з дерев. Пожовкло воно і на горобині. Кожна ягідка зробилася ще червонішою. А ялинка зовсім не змінилася. Глянула вона на свою подругу і не впізнала її. Яка гарна!


                                     Який місяць?


     Ночі і ранки стають прохолодними. Люди поспішають викопати городину та посіяти озимину.
     Сонечко вже не так гріє. Мандрує в синяві неба біле павутиння. Кличе воно за собою пташині зграї. Відлітає у вирій журавлиний ключ.
    М'яко стелиться по траві вранішній туман. А у лісі ще зеленіє і цвіте верес. Його ім'ям і названо цей місяць.


Молодці !


     Готуємося до контрольної роботи
         
Мовна тема   №1     «Звуки і букви. Склад. Наголос»
                                                                  
                                                   **********
  1.    Познач рядок, у якому записані голосні звуки:                                         а)   а, я, о, у, ю, є, є, и, і, ї;
       б)  [а], [о], [у], [е], [и], [і];                                                                                      в)  а, о, м, в, л, і, н.

             2. У якому рядку записані трискладові слова?


              а) Мальви, ходять; 

              б) садок, явір;  

              в) дерево, ящірка.


   3.   Переносити слова з одного рядка в інший треба...

    а) по складах;  б) по буквах;      в) по звуках.
    4.   Прочитай слова. Поділи їх на склади для переносу –

                  Бджола   
              Батько  - 
              Гайок   - 

          5.   Зроби звуко-буквений аналіз слів: 
           вітер-
           ялина-
                        
                                     *******



  1.   Познач рядок слів, у яких є букви, що позначають два звуки:

      а) свято, синє, малюк;

     б) школа, озеро, земля;  

      в) баян, країна, єнот.

    2.   У якому рядку записані двоскладові слова?

     а) Пісня, єнот;  


     б) учитель, ялинка;  


     в) день, в'юн.
     3.   У якому рядку записані слова, які не можна переносити?

       а) Сонце, ходжу;   
       б) ясен, шість;     
       в) гайок, їжаки.
  

    4.   Прочитай слова. Поділи їх на склади для переносу.

Ходжу –

Лялька - 

Район –

     5.   Зроби звуко-буквений аналіз слів:

Земля –

Ясен –
                                 ***************  


1.Вкажи слово, в якому звуків більше, ніж букв.
А)  джміль                      Б)  яблуко                           В)  окунь 

2. Знайди лише двоскладові слова?
А) каша, Юра, зелень         Б) весна, журавлі, лось             В) оса, пень, літо

3. Яке  слово перенесено правильно?
А) О-ля               Б) зо-ши-ти             В) зає-ць

4. Зроби звуко-буквений аналіз слів.

Зілля - __________________________________________________

Літо - ___________________________________________________

5. Спиши текс. Підкресли букви , що позначають м'які приголосні звуки.

Ми ходимо в другий клас. Дружно живуть хлопчики і дівчатка. Всі вміють танцювати, співати, малювати.



                                                     ***********

1.Вкажи слово, в якому звуків менше, ніж букв.

А)  дзиґа                                       Б)  щука                                   В)  сніг

2. В якому рядку знаходяться всі слова з подовженими приголосними звуками?

А) синє, взуття, радість
Б) малювання, читання,зілля
В) неділя, довкілля, колосся

3. Яке слово перенесено неправильно?
А)  Ю-ля                          Б)  пташ-ки                      В)  гіл-ля

4. Зроби звуко-буквений аналіз слів.

Юра - __________________________________________________

Море - _______________________________________________

5. Спиши текс. Підкресли букви, що позначають м'які приголосні звуки

Цілий день сонце ходить високо в небі. Воно зігріває землю. Увечері лягає спати у свою колиску.

                                              ***********

     1.    М’який подовжений звук на письмі позначають:     

       a)      двома однаковими буквами;        

       б)      буквосполученням йо;        

        в)       буквосполученням ьо.  

        2.    Познач рядок слів, у яких є м’які приголосні звуки:              

          а)  пісня, чайка, літнє;        

           б)  сосна, бузок, мак;        

           в) трава, мило, котик.  

            3.  Познач слово, у якому букв більше, ніж звуків:        

              a)      калина;     б)      ясен;         в)       проміння.  

           4.    Прочитай слова. Поділи їх на склади для переносу.

            Мар' яна, колосся,  деньок  

          5.  Запиши слова, ставлячи, де потрібно, апостроф.

             М…ясо, п…ять, пір…я, б…ють, р…яд, моркв…яний,сім…я, мор…я.       

            6.   З поданих слів склади і запиши речення.
        Землю, барвистим, осінь, килимом, встелила.

                                                  *********      

         1. Познач рядок букв, які можуть позначати м’якість поперед­ніх приголосних      звуків:           

        a)      я, ю, є, і, ь;             

         б)    а, у, и, е;            

          в)  о, ї, е, л, н.     

      2. Апостроф ставимо після букв б, п, в, м, ф, р перед  я, ю, є, ї, які позначають:

             a)      один звук;             б)      два звуки;             в)       голосні звуки.   

       3.   Познач слово, у якому звуків більше, ніж букв.
              a)      рядок;              б)      поїзд;              в)       літак.    

        4.  Прочитай слова. Поділи їх на склади для переносу.

                  Знайомий —                  Подвір’я —                   Читання —      

          5.   Запиши слова, ставлячи, де потрібно, апостроф.
        Духм…яний, пам…ять, рум…яний,  п…ять, в…є, р…юкзак, дев…ять.        

          6.  З поданих слів склади і запиши речення.

                  На, самотня, росла, краю, села, верба.


                                           *********************************
               



           Іменник


1. Розкрити  дужки. Поставити іменник в потрібній формі. Визначити відмінок.

Глиняні пиріжки
Гралася  маленька (Оксанкою) на   (подвір'я).   Захотілося  їй   напекти (пиріжки). Замісила вона (глина). Зліпила п'ять (пиріжки) – жовтих, пишних.
Поставила на (сонце). Гріє (сонця), мов (печі), припікає. Печуться (пиріжок),
рум'яніють. Ось і спеклися.

2. Виписати іменники і утворити від них спільнокореневі
прикметники.
Як метелик врятувався від дощу
Насунули чорні хмари. Заступили сонечко. Загримів грім. Пішов дощ. А маленький білий метелик літає собі між деревами. Тут упала на нього краплинка дощу.
Зразок. Хмари – хмарний.

3. З поданих в дужках синонімів вибрати потрібні за змістом слова.
Де наша шпаківня?
Повернулися (птахи, шпаки, пернаті) з теплого краю. Ось одна пара прилетіла та й шукає своєї (хатки, шпаківні, гніздечка). Жили вони в маленькій дерев'яній шпаківні кілька років, виводили (дітей, пташенят, малят). Прилетіли й цього року. Дивляться – немає ні (хатки, шпаківні, будиночка), на клена, на якому вони жили.
Сіли (шпаки, птахи, пернаті) на сусідньому дереві та й защебетали тривожно.
- Де ж наша (хатка, будівля, шпаківня) – питають (птахи, вони, шпаки).– Треба летіти іншої шукати.

4. Знайти помилки і виправити  їх.
І як вона виросла на дорозі? Зилинів лук. Наньому висною росцвітали квіти, літали мителики, гули бжоли. Луг пажнув медом, немов виликий стільник.

5. Вставити пропущені слова.
Чого вишня зацвіла восени?
Стоїть у саду стара..............   кострубаті,  ...  лущиться, відстає цілими
стьожками. Весною стара вишня зазеленіла, але не зацвіла. А прийшла ... –прокинулась.
– Чого це вона зацвіла восени? – питаюся .... А вона мені .... Стара ...
занедужала. Весною проти ... заснула та й не почула, як загримів перший
весняний ....
Слова для довідок: вишня, гілки, кора, осінь, бабусі, казку, вишня, сонечка, грім.

6. Пояснити заголовок. Скласти  загадку про бурульку або казку «Чому бурулька заплакала».
 Дивна бурулька
Удень було тепло, а ввечері підмерзло. З даху стікали краплі й замерзали. Утворилася довга крижана бурулька. Вона звисала над вікном. Мов кришталева паличка.
Коли зійшло сонечко, в бурульці заграла веселка. Бурулька ніколи не бачила сонечка, адже народилася вночі. Вона бачила тільки зірки. А тепер сяяло яскраве, тепле сонечко. Від зачудування бурулька розхвилювалася й заплакала.



Прикметник


1. Прочитати текст.
 Як починається осінь
Осінь – це дочка Діда Мороза. Старша дочка, бо є ще в нього молодша доня – Весна. В Осені коси заквітчані пшеничними колосками й червоними ягідками калини. Ходить Осінь лугами, берегами. Де зітхне, там холодом війне.
Любить Осінь ночами сидіть на березі ставка. А вранці над водою підіймається сивий туман і довго не розходиться. Оце й починається осінь.
·        Виписати словосполучення іменників з прикметниками. Пояснити, які з них вжито в прямому, а які в переносному значенні.
·        Дібрати синоніми до прикметників.
2. Прочитати текст. На місці крапок вставити з довідки потрібні слова.
Записати.
Ледь-ледь посвітліє за вікном, прилітає маленька ... пташка. Це синичка. Шапочка в неї ..., щічки .... На ... крильцях кожна пір'їнка ніби пензликом намальована. Синичка стукає ... дзьобом у заплакану шибку. Заглядає ... оченятком у кімнату.
Довідка: зеленкувато-сірі, агатовий, чорно-оксамитова, гострий, жовтогруда, біляві.
·               Виписати іменники з прикметниками, виділити в них закінчення, визначити відмінок.
·               Записати прикметники у множині.
·               Продовжити це оповідання.

3. Прочитати текст.
Розцвіла вишня весною біля хати. Гули бджоли в квітах. Сяяло весняне сонечко, щебетали пташки.
Я не міг відірвати очей від квітучої вишні.
·       Поширити текст прикметниками.
·       Провідміняти словосполучення «квітуча вишня». Виділити закінчення.
·       В першому реченні підкреслити головні і другорядні члени речення.

4.     Прочитати текст. Дібрати до нього заголовок.
Є така пташка - вивільга. Барвиста, гарна. Придивишся – мов та веселка: і червоне, й оранжеве, й жовте, й сизе пір'я в її вбранні. А так собі з боку глянути – жовта та й годі.
Помостила вивільга гніздо в гущавині, вивела пташенят. Полетіла на зиму в теплий край.
·        Підкреслити в тексті прикметники. Дібрати до них антоніми.
·        Визначити  рід та число прикметників.
·        Розібрати останнє речення за частинами мови.
5.     Прочитати. Списати текст, дописуючи закінчення прикметників.
У глибок... криниці, на самому дні живе маленьк... крижан... дівчинка – Холодинка. Дочка Зими й студен... Вітру. Вона народжується того дня, коли настають найсуворіш... морози. Мати Зима й батько Вітер опускають її в криницю і кажуть:
- Дивись нам, щоб і влітку вода була холодн... .
·       Визначити  відмінок прикметників.
·        Доповнити  текст прикметниками-порівняннями.


                     Дієслово




1. Прочитати текст.
 Хліб – то праця людська
Узяв онук у хаті шматок хліба, пішов у садок і став ним спілі груші з дерева збивати.
Підходить дідусь і питає:
-  Що це ти робиш, онучку?
Онук похнюпився, не насмілиться очей підвести. Знав, що робить недобре, але сподівався, що ніхто не бачитиме.
-  Візьми той хліб, – звелів дідусь.
Підняв онук шматок хліба ...
Завдання:
I варіант
Продовжити твір-розповідь, використовуючи дієслова минулого часу.
II варіант
Скласти поради щодо поводження з хлібом, використовуючи дієслова теперішнього часу.

2. Прочитати текст.
А хто ж вам казку розповідає, бабусю?
Петрик і Миколка звикли, що бабуся Марія дає їм вечеряти, стелить постіль і вкладає спати. Як покладе онуків у постіль, сідає на стільці й розповідає їм казку.
Бабусина казка заколисує маленьких онуків. Вони засинають.
А вранці прокидаються і бачать: бабуся Марія вже порається на кухні. Готує їм снідання.
Одного разу Миколка й питає:
-         Бабусю, а коли ви спите?
-         Як вас покладу...
-         А встаєте коли?
-         Як вам ще лишається три години спати.
-         А хто ж вам казку розповідає, бабусю?
-         Бабуся Марія усміхнулася й нічого не відповіла. А Миколка думав: «Справді, хто ж розповідає бабусі казку?»
·        Написати твір-міркування «Хто ж розповідає бабусі казку?»,
вживаючи різні часові форми дієслів;
·        До дієслів розповідає, усміхнулася, прокидається  дібрати  синоніми;
·        Підкреслені дієслова поставити у майбутньому часі.

3. Записати уривок тексту, замінюючи дієслова неозначеної форми дієсловами минулого часу.
Наталя (брати) пакуночок із суницями. І (стане) дивне. Щічки її (стати) червоні, як мак. Вона ласкаво (дивитися) Андрійкові в очі й (шепотіти):
- (Дякувати) ...
Чому ж це щічки у неї (стати) рум'яні? – (думати) Андрійко. – Вона ще ж не (їсти) суниць.

4. Прочитати текст.
Соромно перед соловейком
Оля й Ліда, маленькі першокласниці, пішли до лісу. Після втомливого шляху вони сіли на траві відпочити й пообідати. Витягли з сумки хліб, масло, яєчка. Коли дівчатка вже пообідали, недалеко від них сів на дерево соловейко й заспівав. Зачаровані прекрасною піснею, Оля й Ліда боялись поворухнутись.
Соловейко перестав співати.
Оля зібрала недоїдки й шматки газети, жбурнула їх під кущ.
Ліда забрала недоїдки, загорнула в газету й поклала у сумку.
- Навіщо ти забрала сміття? – запитала Оля. – Це ж у лісі... Ніхто не бачить...
- Соромно перед соловейком... – тихо відповіла Ліда.
·        Змінити і записати уривок оповідання так,  що соловейкові не було соромно за дівчаток. (Вказівка: змінювати слід, починаючи з речення «Соловейко перестав співати»).
·        У двох  дієсловах визначити час і особу.

5. Прочитати текст.
Червоний метелик
Над зеленою травою летів червоний метелик. Яскравий, красивий. Ось він сів на зелену траву. Посидів і знову полетів. Побачив метелика горобець. Літає над ним, ось-ось наздожене.
Злякався метелик. Куди тікати? Полетів до червоних троянд. Сів на квітці. Де подівся метелик? Шукав горобець, шукав і не знайшов. Сів біля червоної квітки й нічого не бачить. А метелик сидить і не ворухнеться.
Полетів горобець до гнізда. А метелик сидить собі на квітці.
·        Написати текст так, ніби ти був (була) його учасником, героєм, дійовою особою.

6. Прочитати уривок. Записати текст, змінивши час дієслів з  минулого на теперішній.
Хай будуть і Соловей, і Жук
У саду співав Соловей. Його пісня була прекрасна. Він знав, що її люблять люди і тому з погордою поглядав на квітучий сад, на яскраве блакитне небо, на маленьку Дівчинку, що сиділа в саду й слухала його пісню.
А поряд літав великий рогатий Жук. Літав і гудів.
·        Перебудувати підкреслене речення на спонукальне.

7. Прочитати уривок. Поділити  текст на речення і записати його.
Який слід повинна залишати людина на землі?
Минуло багато років хлопчик став дорослим чоловіком життя його склалося так що він часто переїздив з міста до міста ніде довго не затримувався ні до чого не прихилявся — ні руками, ні душею.
·                Підібрати синоніми до виділених дієслів.
8.   Знайти в тексті дієслова-антоніми. Записати текст,  поставивши виділені дієслова у І особу множини.
Коли я йду повз могилу воїнів-побратимів, я зупиняюся і пригадую дідуся. Він також віддав своє життя за Батьківщину. Дідусь мій загинув на фронті. Де ваша могила, дідусю? Якби я знав, то поїхав би до Вас. Узяв би у своєму селі жменю рідної землі й поклав на Вашу могилу.
9. Списати, дописуючи закінчення дієслів минулого часу.
Ось лелеки відліта... в теплі краї. Вони довго-довго круж... над своїм гніздом. Проща...ся зі своєю домівкою, із Україною. Обіця..., що весною неодмінно прилет... .
·        Написати твір-міркування «Чому журавлі відлітають в теплі краї?»

10. Переказати текст  від І особи однини. Продовжити  розповідь.
Сидить старенька бабуся на сонці. А сонечко осіннє не пече, а тільки гріє ласкаво. Дивиться бабуся – у повітрі пливуть срібні павутинки... «Звідки вони пливуть, де вони беруться?» – питається бабусі внучка. А бабуся розповідає казку про ткача павука...




Прислівник


                               
1.     Прочитати уривок.
                                              Прогаяний день
Мама йшла на роботу рано, до сходу сонця. Вона розбудила Петрика й сказала:
–          ... в тебе почалися канікули. Але гаяти часу не можна. Ось тобі робота
на ...: посади біля хати дерево й прочитай цю книгу про Далекі сині Гори.
·        Перебудувати  текст так, щоб:
1       група – події відбувалися вчора:
2       група – події відбуваються сьогодні;
3       група – події відбуватимуться завтра.

·        Дати  відповідь на запитання: «Яка частина мови допомогла зробити текст виразним?»
·        Зробити висновок про значення прислівників у мовленні.


Різнорівневі творчі завдання


Для перевірки середнього рівня навчальних досягнень школярі виконують перше завдання.
Достатньому рівню відповідають завдання (символ °), яке допомагає виявити варіативність мислення, вміння добирати потрібні слова. 
Високому рівню навчальних досягнень учнів відповідають завдання (символ *).

Я хочу сказати своє слово
Катерина Іванівна повела своїх маленьких першокласників у поле був тихий осінній ранок високо в небі летів ключ перелітних птахів вони жалібно курликали і від цього в степу було сумно учителька сказала дітям...
1. Поділити  текст на речення. Записати, поставити  розділові знаки.
2°. Продовжити текст. Використати словосполучення:
Осіннє небо, голубе небо, чисте небо, ласкаве небо.
3°. Стати  дослідником, і дізнатися, як цей твір продовжив сам  автор. 4*. Пофантазувати на тему: «Яким осіннє небо бачу я».


Які ви щасливі!
... - Які ви щасливі, діти... – сказав Іван Пилипович. – Щасливі, бо вам є що бачити. Щасливі, бо вас чекає багато прекрасного. Я поведу вас на берег ставка, і ви побачите, як сходить ранкова зоря. Ми сядемо в кущах, затамуємо дихання й побачимо, як соловейко, прокинувшись, п'є краплину роси. Прийдемо на світанку до величезної гарбузової квітки й застукаємо там ледачого джмеля, який щойно прокинувся й чистить крильця. Підемо взимку до нагрітого сонцем стовбура й побачимо, як сонечко виглядає з-під кори й дивується: що ж це воно таке – жарко вже спати, а надворі сніги лежать...
Ви щасливі, діти, бо все це побачите...
1. Замінити  кожне словосполучення синонімом:
Затамуємо дихання – ...
Застукаємо джмеля – ...
Сонечко виглядає – …
2˚. Уявити себе в ролі журналіста. Поставити своїм однокласникам 7 запитань до тексту.
Хто …?                                      Що …?
Де …?                                        Коли … ?
Як … ?                                       Чому …?
Навіщо …?
3*. Написати лист-відгук за даним початком «Так, я дійсно є щасливим».


Зелений луг, квіти, метелики
       Зелений луг. Він здавався мені тоді таким великим, безмежним, немов увесь світ – це луг. У блакитному небі сяє сонце. На зеленому килимі – жовті, сині, рожеві квіти. Бринить бджола. Літають метелики – великі, барвисті. Я стою на березі цього великого зеленого океану, мені хочеться обійняти поглядом усю красу, що хвилює мене…
 1. Вправа «Два, чотири, всі  разом»:
а) Дібрати якнайбільше прикметників до іменника луг.
б) Скласти словосполучення.
в)◦ Словосполучення ввести в речення.
2*. Описати своє бачення лугу в різні пори року.
3*. Виконати вправу «Переконуючий лист». Написати лист-пораду від імені лугу, як зберегти його красу.


Куди поспішали мурашки?
        На дереві сиділа Білочка. Вона їла горішок. Смачний, бо аж очі заплющила. Крихітка горішка впала на землю. За нею друга, третя. Чимало крихіток упало додолу. А стежечкою між травою бігла Мурашка.  Поспішала по їжу для мурашенят. Вона чимчикувала на баштан: чула, є там багато солодких кавунячих шматочків. Коли це падають із дерева крихітки горішка. Покуштувала мурашка – горішок смачний та пахучий. Понесла вона крихітку горішка до мурашника, розповіла сусідам: «Біжімо по горішки!»...
1. Дібрати з тексту синоніми  до слова пересуватися.
2*. Дослідити,  що про мурашок знають  однокласники, батьки, вчителі. Прочитати  повідомлення з довідникової літератури, художніх творів.
З*. Спробувати уявити себе мурашкою. Розказати про свої дії в даній ситуації.


Жайворонок сонечкові допомагає
У дрімучому лісі й у глибокому яру ще лежать холодні сніги. Спить пролісок під торішнім листям. Синіє лід на ставку.
Тільки на горбах і схилах розтало, потекли струмочки. Запарувала земля, в синьому небі заграло ясне сонечко.
Вийшла з хати Маринка й побачила сіру пташку в небі. Пташка співала. Немов срібний дзвіночок на крильцях підняла, і він тремтів, тремтів.
-         Мамо, що це за пташка співає? – питає Маринка маму.
-         Жайворонок, – відповідає мама.
-         Чого ж він так рано прилетів? Чому так радісно співає? Ще ж сніги лежать...
1. Дослідити, що про це думає автор твору.                                         
2°. Вправа «Оживи слово».
Описати  жайворонка за допомогою малюнка.                                               
З *. Подати  свою версію-відповідь.                                                                    
4*. Скласти твір-мініатюру  відповідно до мовленнєвих опор:                       «Тепер я знатиму,  що ...»


 «Я задумаюсь над тим …»


                                       ЗАЙМЕННИК 


ВІДМІНЮВАННЯ ОСОБОВИХ ЗАЙМЕННИКІВ


1. Робота над прислів’ями 
— Прочитайте, поясніть зміст. Підкресліть займенники. 
1) Дерево живе, хоча з нього й осипається листя. 2) Час не віл, його не налигаєш. 3) Ото, мамо, хвалять нас: чи ви мене, чи я вас. 4) Шануй сам себе, шануватимуть і люди тебе. 5) Хай робота тебе боїться, а не ти її. 



— Замість пропусків поставте у потрібних відмінках особові займенники, названі на початку ряду. 
                         До ... прийшов товариш.                                        У... дружній клас. 
Я                   Тато купив ... книжку.                     Ми        З ... весело працювати. 
                  Старший брат пишається...                        Усім ... подобаються рухливі ігри. 
                          Сьогодні ... похвалили. 

2. Диктант-«мовчанка» 
Учитель показує картки, а учні записують займенники. (Один учень працює біля дошки.) 
2-га особа однини  Прийшов до (він) 
3-тя особа однина ж. р.  Згадувати (я) 
1-ша особа множини  Спілкуватися з (ми) 
Перевірка диктанту 
Ти, вона, ми, прийшов до нього, згадувати мене, спілкуватися зі мною. 

3.Зміни займенники
— Спишіть словосполучення, змінюючи займенники за змістом. Укажіть відмінок займенників. 
дивився (на кого?)  Я  вибачився (перед ким?)  МИ 
розмовляв (з ким?)  Я  сміявся (з кого?)  МИ 
4. Робота над деформованими реченнями 
Очі, були, у, великі, нього, сині, очі. 
(У нього були великі сині очі.) 
— Як ви написали словосполучення у нього? Чому? 
— Визначте особу, число, відмінок цього слова. (3-тя ос. одн., Р. в.) 
Висновок. В особових займенниках можна визначити особу, в деяких — рід, число, відмінок. 
5. Поетична хвилинка 
— Виділити займенник із тексту, вказавши його особу, число, відмінок. 
- Сад мовчить і тихо мріє, 
Він проспить зимові дні. 
Л. Первомайський 
- Я встаю раненько влітку. 
Стільки ж бо тоді краси! 
М. Познанська 
6. Самостійна робота 
— Прочитайте, поясніть зміст. Визначте рід, число, відмінок займенників. 
1) Йому, як з гуски вода. 2) Їй кажеш «ячмінь», а вона каже «гречка». 3) Сорочка мені ближче, ніж каптан. 

— Назвіть займенники 1-ї, 2-ї, 3-ї особи. 
— Складіть кілька речень із займенниками. 
 ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 
Вправа 250 (с. 128). 
                           Молодці !


        

ВЖИВАННЯ ЗАЙМЕННИКІВ З ПРИЙМЕННИКАМИ


1. Робота над прислів’ями 
— Прочитайте, поясніть зміст. Визначте рід, число, відмінок займенників. 
1) Шапка велика, та під нею порожньо. 2) Про людину ти можеш судити тоді, коли був з нею в дорозі чи жив під однією покрівлею. 3) Щоб віл допомагав тобі, доглядай за ним. 4) Ми з тобою, як риба з водою. 

2. Словникова робота 
Гра «Склад загубився» 
ме...нік телег...ма тем...ра...ра фа...ра 

3. Робота над загадкою 
- Ти без друзів не існуєш, 
Поважаєш та цінуєш, 
І як треба заміняєш, 
І в біді не залишаєш, 
Не прикметник, не іменник, 
Звуть тебе усі... (займенник). 
— Які займенники є в тексті загадки? 
— Що ви про них можете розповісти? 

4. Визначте особу і число займенників. 
Йому  мені       з нами 
тебе   тобі       у вас 
нам          його       з тобою 
вам          нас       з ними 
— Які частини мови використані в цих записах? 
Висновок. Займенники з прийменниками пишуться окремо: зі мною, на мені, з нами, у нас, серед нас. Після прийменників у займенниках 3-ї особи пишеться буква н: після нього, біля неї, на них. В орудному відмінку займенники 3-ї особи пишуться з буквою н і без прийменників: ним, нею, ними. 

5. Розкрийте дужки. Визначте особу і відмінок займенників. 
Я не можу приїхати (до) вас, тому що непокоюся за своє життя, мене всі хочуть з’їсти. Я вухатий ваш дружок, (у) мене сірий кожушок. 
6. У якій формі вжито займенник? 
1-ша група                                  2-га група 
Дай мені (1-ша ос. Д. в.)                 Несуть нам (1-ша ос. Д. в.) 
Дякую тобі (2-га ос. Д. в.)                 Летить над нами (1-ша ос. О. в.) 
Дружу з ним (3-тя ос. О. в.)          Привіт від мене (1-ша ос. Р. в.) 
Весело з тобою (2-га ос. О. в)          Дарую їй (3-тя ос. Д. в.) 
3-тя група 
Вітаю вас (2-га ос. З. в) 
Живе в ньому (3-тя ос. М. в.) 
Приніс вам (2-га ос. Д. в.) 
Цвіте на ній (3-тя ос. М. в.) 
7. Словниковий диктант 
— Визначте особу і число займенників. 
Він, ти, нас, мене, ми, з ним, до неї, вони. 
8. Самостійна робота 
1) Спишіть текст, замінивши займенники 1-ї особи однини на займенники 3-ї особи однини. Поясніть роль займенників у реченні. 
Я навчаюся в четвертому класі. У мене хороші оцінки з усіх предметів. Мені найбільше подобаються уроки математики та природознавства. 
Висновок. Займенник може виступати головним і другорядним членом речення. 
2) Прочитайте, поясніть зміст. Спишіть, розкриваючи дужки. Поясніть правопис прийменників із займенниками. Визначте число і відмінок займенників. 
Що (без) нас було — чули, що (при) нас буде — побачимо. Не будь зарозумілим — і друзі (від) тебе не відвернуться. Рідне місце за семи землями (до) себе кличе. Всяк по собі й (про) інших судить. Цвіркун вогник бачить та (до) нього скаче. 
9. Запитання-жарти 
- Хто швидше назве займенники з двома буквами е? (Мене, тебе) 
- Хто швидше здогадається, у яких займенниках є буквосполучення ьо, йо? (У нього, у ньому, його, йому) 
- Яке жіноче ім’я складається з тридцяти займенників? (Зо-я) 

 ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 
Вправа 255 (с. 129). 
                                Молодці! 



ПОБУДОВА СПОЛУЧЕНЬ СЛІВ І РЕЧЕНЬ ІЗ ЗАЙМЕННИКАМИ В РІЗНИХ ФОРМАХ. ВПРАВИ НА ВИКОРИСТАННЯ ЗАЙМЕННИКІВ ДЛЯ ЗВ’ЯЗКУ РЕЧЕНЬ У ТЕКСТАХ. УДОСКОНАЛЕННЯ ТЕКСТІВ ШЛЯХОМ ВИКОРИСТАННЯ ЗАЙМЕННИКІВ ЗАМІСТЬ ЛЕКСИЧНИХ ПОВТОРІВ 

1. Робота над прислів’ями 
— Прочитайте, поясніть зміст. Випишіть займенники, які не повторюються. Розкривши дужки, вставте потрібну букву замість пропусків. Поясніть правопис займенників. 
1) (Про) мене, Семене, хай усі (коло) м..не, аби я зверху. 2) Курка сказала яйцю: «Я була такою, як ти, і я зроблю т..бе таким, як я». 3) Ти йому про діло, а він тобі про козу білу. 4) Ти м..ні дуже до душі, та я собі ще миліший. 5) Що йому не кажи, а він у свою дудку дме. 

2. Словникова робота 
1. Яке із слів записано правильно? 
а) Восини; 
б) посередині; 
в) телифон. 
2. У якому слові замість пропуску необхідно вставити букву? 
а) Завдан..я; 
б) шіст..надцять; 
в) фут..бол. 
3. Які слова слід писати разом? 
а) (В) осени; 
б) (до) завтра; 
в) (будь) ласка. 
4. У якому слові є подвоєння приголосних? 
а) Щогодин..и; 
б) щоден..о; 
в) мільйон.. 

3. Тренувальні вправи 
1) Знайдіть особові займенники, визначте їх особу (усно). 
Я до тебе усміхнусь 
І з тобою подружусь. 
Посміхнися ти в одвід, 
Ми з тобою — цілий світ. 
Всі сміються навкруги — 
Він, вона, вони. 
Бо усмішка всіх єднає, 
Жити в дружбі помагає. 
2) Прочитайте. Що потрібно зробити зі словом вона, щоб прочитати вірш? Змініть слово. Визначте особу, відмінок. 
Моя країна — мати Україна, 
Про (вона) всюди слава лине, 
Хоч вона немолода і сива. 
Та доля (вона) судилася щаслива. 
3) Займенники, подані в дужках, поставте у потрібному відмінку та випишіть у дві колонки словосполучення: 
а) із займенниками, що не мають початкової н; 
б) із займенниками, що мають початкову н. 
Будує з (вони), глянули (він) у вічі, люблю (вони), сказав про (вона), принесла до (вони), обрав (вони), напав на (вона), вірив (вони), стиснули (він) в обіймах, з’їв за (він), знала про (вони), тьохнуло (вона) серце, купався з (він). 
У кожному першому слові колонки підкресліть другу від початку букву, складіть і прочитайте назву вірша В. Сосюри. («Любіть Україну») 

4.Гра «Відгадай займенник» 
— Займенник 1-ї особи однини вказує на особу, яка сама про себе говорить. 
3) Займенники, подані в дужках, поставте у потрібному відмінку та випишіть у дві колонки словосполучення: 
а) із займенниками, що не мають початкової н; 
б) із займенниками, що мають початкову н. 
Будує з (вони), глянули (він) у вічі, люблю (вони), сказав про (вона), принесла до (вони), обрав (вони), напав на (вона), вірив (вони), стиснули (він) в обіймах, з’їв за (він), знала про (вони), тьохнуло (вона) серце, купався з (він). 
У кожному першому слові колонки підкресліть другу від початку букву, складіть і прочитайте назву вірша В. Сосюри. («Любіть Україну») 
— Займенник 1-ї особи однини вказує на особу, яка сама про себе говорить. 
— Займенник 3-ї особи однини, який указує на особу чи предмет, про який розповідають. 
— Займенник 2-ї особи множини, який указує на осіб, до яких ми зверта- ємось. 
— Утворіть каруселі тільки з займенників: хто з ким дружить? (Я з вами, ви з нами) 
— Напишіть займенники з двома Е. 
— Напишіть займенники з ЬО, ЙО. 
Перевірка. Самоперевірка — за зразком на дошці. Самооцінювання

5. Самостійна робота 
— Запишіть речення. 
Мова йшла про... (я, ти, він). 
Ми потоваришували з... (ти, він). 
На уроці вчителька спитала... (я, ти, вона). 
— Поставте питання до займенників. Визначте їх особу. 
— Визначте відмінок займенників. 
6. Гра «Редактор» 
— Прослухайте текст. Зверніть увагу на надмірне невмотивоване вживання особового займенника він. Вставте замість нього іменники Шевченко, Тарас, хлопець. 
У ранньому дитинстві в нього виявився хист до малювання. Крейдою чи вуглинкою він розмальовував стіни, лави, стіл, навіть долівку. Мріючи стати художником, він навчався у трьох церковних малярів, але вони не виявили в нього здібностей. Вечорами, деколи й ночами, виконавши всю загадану роботу, він нишком брав книжки з панської бібліотеки і перечитував, поринаючи у невідомі світи і забуваючи про своє гірке життя. Незабаром він і сам почав складати вірші. Переливати свої думки у слова було неабиякою втіхою для нього. (З підручника) 
Нишком — 1) Тихо, причаївшись, мовчки. 2) Крадькома, потай, щоб інші не бачили, не знали. 

 ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 

— Розподіліть займенники на три групи за особами та запишіть їх. 
Вони, я, ти, він, ми, воно, ви, вона. 
— З’ясуйте, форми яких відмінків пропущено серед поданих займенників. 
а) Їй, тобі, тобою, на тобі; 
б) мене, мені, мною, на мені; 
в) ми, нас, нам, нами. 
— Знайдіть у реченнях помилки та виправте їх. 
1) Ми прийшли до його. 2) Подруги прийшли до її. 3) Я зустрівся з їм нещодавно. 4) Ми відпочивали з їми в Криму. 

Молодці! 



 УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ 

1. Робота над загадками 
— Відгадайте загадки. Назвіть займенники. 
- Стало біло навкруги — 
Я розтрушую сніги, 
Наганяю холоди, 
Води сковую в льоди, 
В дружбі з дітьми я всіма. 
Здогадались? Я... (зима). 
- Білесенькі пушиночки, 
Вродились ми з води; 
Легенькі, як пір’їночки, 
Спустились ми сюди. 
Ми хмарою носилися 
Від подиху зими, 
І весело крутилися 
Метелицею ми. (Сніжинки) 
— Які слова замінили відгадку? 
— Яку роль виконують займенники?
2.  Складіть і запишіть три запитання із займенниками ти, ви, ми. 
3. Поетична хвилинка 
Вибірковий диктант 
— Випишіть лише займенники. 
Ти наше диво калинове,               Щоб ми всі шанували рідну мову 
Кохана материнська мово.             І рідну пісню, любу і чудову. 
Чого ви плачете, тополі?               Люблю я Бога, маму й тата, 
Чи від образи, чи від болю?       Люблю село, де рідна хата. 
Відповідь. Ти, ви, ми, я. 
4. Самостійна робота 
— Підкресліть займенники. 
Ти йому про діло, а він тобі про козу білу. 
Ти їй про Тараса, а вона тобі про півтораста. 
                            Молодці !                 




ПЕРЕВІРКА ЗНАНЬ З МОВИ («Числівник», «Займенник») 


1 варіант 
1. Займенник — це: 
а) частина мови, що вказує на предмет, але не називає його; 
б) частина мови, яка називає предмет; 
в) службове слово. 
2. У якому рядку записані тільки займенники? 
а) Один, я, ви, вона, дерево; 
б) я, ти, вона, воно, ми, ви, вони; 
в) він, птах, шість, п’ятий. 
3. Займенники з прийменниками пишуться: 
а) окремо; 
б) разом; 
в) разом або окремо. 
4. До 1-ї особи належать займенники: 
а) ти, ви, вас; 
б) я, ми, мене, нас; 
в) він, вона, воно, вони. 
5. Утворіть і запишіть словосполучення словами: 9 (зошит), о 16 (година), 5 (брат), 18 (сестра). 
6. Запишіть приклади словами, вживаючи прийменники від, до. 
90 – 37 = 53 65 + 96 = 161 
7. Випишіть займенники. Визначте їх особу і число. 
Про що співаєм ти і я? Про маму і про мир. 
8. Поставте займенники у потрібному відмінку, запишіть словосполучення. 
Усміхнувся до (вона), згадав про (він), радію за (вона). 
2 варіант 
1. Що таке числівник? 
а) Частина мови; 
б) частина слова; 
в) цифра. 
2. Особові займенники відповідають на ті самі питання, що й: 
а) дієслово; 
б) іменник; 
в) прикметник. 
3. До 2-ї особи належать займенники: 
а) ти, ви, вас; 
б) я, ми, мене, нас; 
в) він, вона, воно, вони. 
4. Числівник 16 пишеться правильно так: 
а) шіснадцять; 
б) шіснадцят; 
в) шістнадцять. 
5. Утворіть і запишіть словосполучення словами: 9 (парта), о 14 (година), 5 (вікно), 11 (зошит). 
6. Запишіть приклади словами, вживаючи прийменники від, до. 
90 – 56 = 34 68 + 12 = 80 
7. Випишіть займенники. Визначте їх особу і число. 
Хліб ми їмо з вами кожного дня. А як роблять хліб, ви, мабуть, не знаєте? 
8. Поставте займенники в потрібному відмінку, запишіть словосполучення. 
Дивитися на (ми), приходити до (ти), розсердився на (ви). 
Оцінювання 
Кожне завдання першого типу (1–4 завдання) оцінюється одним балом, другого типу (5–8 завдання) — двома балами (якщо таке завдання виконане частково, то учневі зараховується один бал). 

Тренувальні вправи (на індивідуальних картках) 
1. Встав займенник у речення. 
Прийшла весна, а з ... і тепло настало. 
а) вона; 
б) нею; 
в) мені. 
2. Спиши. Підкресли займенники. 
Ми є діти українські, хлопці та дівчата. Уклін чолом народу, що рідну мову нам зберіг. 
3. Спиши. Займенники, подані в дужках, постав у потрібній формі. 
Всім серцем любіть Україну свою — і вічні ми будемо з (вона). 
4. Прочитай загадку та відгадай її. Спиши, вставляючи замість крапок потрібний займенник. Визнач особу і число займенників. 
- Я кругленька, червоненька, 
З хвостиком тоненьким. 
На городі ... рвуть 
І до столу подають. 
5. Спиши текст, замінюючи займенники 1-ї особи однини займенниками 2-ї особи множини. 
Я люблю відпочивати в селі. Там у мене є багато друзів, з якими я ходжу в ліс. Вечорами я слухаю бабусині казки. 
6. Визнач речення з числівниками. 
а) Сергійкові минуло десять років. 
б) Минулий тиждень був цікавим на події. 
в) Влітку один тиждень рік годує. 
7. М’який знак пишеться у кінці числівників: 
а) 7 і 8; 
б) 5, 6, 9, 10, 11, 12, 30; 
в) 100, 90. 
8. Познач речення, в якому числівник виступає головним членом. 
а) Тарасик першим виконав завдання. 
б) Чотири книжки потрібно прочитати Оленці за канікули. 
в) До двадцяти кілометрів проїхали на велосипеді учасники естафети. 
9. Познач речення з числівниками. 
а) Швидкість ворони може досягати шістдесяти кілометрів за годину. 
б) У наступному місяці наш клас поїде на екскурсію. 


в) В Україні є двадцять заповідників. 








Немає коментарів:

Дописати коментар